Muutama viikko sitten kävin Inbody laitteen käyttöönottokoulutuksen ja tässä yhteydessä mittasin laitteella ensimmäistä kertaa myös itseni. Inbody mittaa mm. lihasmassaa, rasvaprosenttia, sisäelinten ympärillä olevaa viskeraalirasvaa.

Tältä näyttää kun rasvaprosentti on 26 ja lihasmassa on normaalin alarajalla.

Mittauksen mukaan voisi ajatella, että minähän olen juuri se “laihaläski” josta kaikki aina varoittelevat ja jolle nauretaan. Siis sellainen joka painaa vähän, mutta rasvaprosentti on korkea. Aiemmin olisinkin ajatellut juuri näin. Olisin panikoinut ja ajattelut, että nyt mun pitää muuttaa KAIKKI, jotta saan rasvaprosentin tippumaan ja lihasmassan ylös. Mutta tiedättekö mitä? Minä en muuta nyt yhtään mitään. Minä en ole laihaläski, vaan suorituskykyinen, aikaansaava ja kaunis nainen!

Usein olen sanonut, että “ei se paino vaan se kehonkoostumus”. No en olisi voinut olla pahemmin väärässä. Edes rasvaprosenttimittaus ei kerro miltä näytät saatikka sitä miten energinen tai suorituskykyinen olet. Se ei kerro ihmisarvoasi. Keskity yksittäisten mittausten sijaan kokonaisuuteen ja tekemiseen. Riittävästi lepoa, kovaa treeniä ja paljon fiksua ruokaa toimii aina.  

Taustani huomioiden, olen todellakin mennyt eteenpäin vaikkei siitä paperilla olekaan todisteita. Tiedän sen, koska olen henkisesti ja fyysisesti vahvempi kuin koskaan aiemmin ja tunnen kehittyväni jatkuvasti lisää. 

Pitäisikö mittauksessa käydä kuukauden välein, että näkee jos onkin tehnyt kaiken päin persettä ja osaa korjata suunnan nopeasti? Ei. Kuukaudessa ei ehdi tapahtua juurikaan muutoksia, joten miksi mittailisi ja vetäisi joka kerta turhaa paniikkia tuloksista? Oikeastaan vasta useamman kuukauden ja vuosien jälkeen tiedät miten olet edistynyt. Liian usein tapahtuvat mittaukset vain stressaavat, sillä ne näyttää siltä kuin mitään ei tapahtuisi. Parhaiten edistymisen näkee siinä miten suorituskykyinen oikeastaan olet ja mihin suuntaan suorituskykysi on menossa.

Kehonkoostumukseen ja sen muokkautuvuuteen vaikuttaa pitkälti myös genetiikka. 26% rasvaa voi näyttää täysin erilaiselta eri ihmisillä. Siksi sinun ei kannata tavoitella samaa rasvaprosenttia kuin kaverin.

Psyykkisen tason muutokset ja asennoituminen ovat avain asemassa ja niitä et voi mitata kehonkoostumusmittarilla. Itselläni suurin muutos on tapahtunut psyykkisellä puolella. Pystyn viemään itseni vahvemmin epämukavuusalueelle treeneissä ja tämä on johtanut kovempaan kehitykseen kuin koskaan aiemmin. (HUOM! Epämukavuusalue tarkoittaa, että joskus on tehtävä tylsää mummojumppaa ja toisinaan taas kyykättävä lähelle pyörtymisen rajamaita. Näiden balanssi on siis tärkeää.)     

Mitä tästä siis opimme? Huomioi kehityksen seurannassa muutkin asiat kuin kehonkoostumuksen tai painon muutokset. Yksi tärkeimmistä muutoksista on henkinen muutos. Vaali arjen ja urheilun suorituskykyä kaikin keinoin. Muista, että muutos on kestävällä pohjalla silloin kun rakastat sitä mitä teet.

Lopuksi lausahdus jota käytän valmennuksissani toistuvasti:

“En ole vielä nähnyt ihmistä, joka olisi helvetin suorituskykyinen, onnellinen ja täynnä energiaa ja näyttäisi ihan paskalle.”

Pin It on Pinterest

Share This