Olen kuullut useammalta valmennettavaltani tämän saman tarinan ja luulen että he eivät ole ainoita jotka kärsivät tästä ongelmasta.

”Tiedän kyllä mitä minun pitäisi syödä ja millainen ruoka on terveellistä, ja haluan syödä itse tehtyä ravinnerikasta ruokaa ilman lisäaineita. Ongelmana on se, että loppuviikkoa kohti jaksaminen ja into ruoanlaittoa kohtaan lopahtaa. Tämä aiheuttaa puolestaan sen, että koska minulla ei ole ruokaa valmiina, siirrän nälkää pienillä pikaratkaisuilla, kuten syömällä yhden leivän. Kun olen siirtänyt nälkää päivän aikana useamman kerran huomaan, että karkkipussi tarttuu väkisin käteen kaupan hyllyltä ja makeaa kuluu illalla tolkuttomia määriä…” 

Kun arki rullaa vauhdilla, eteen tulee väistämättä tilanteita jolloin TV:n katsominen voittaa ruoanlaiton 100-0. Ajatus siitä, että ruoka olisi aina alusta asti itse valmistettua on kaunis. Jos totuus kuitenkin on, että aina ei vain jaksa varautua valmistamalla ruokaa etukäteen, voisiko itsensä päästää helpommalla ja silti elää terveellistä elämää? Entä jos liian tiukka ruokafiltteri sabotoi terveyttäsi ja vie sinut kauemmaksi tavoitteistasi?


”Syömättä jättäminen on aina huonompi vaihtoehto kuin syöminen!”


Voisiko valmisruoan syöminen helppona ja nopeana ratkaisuna toimia ja olla täysin ok? Voisiko se edistää terveyttä ja kehonkoostumusta? Olisiko parempi koota kunnollinen ateria käyttämällä valmisruokaa tai puolivalmistetta, kuin lykätä ruokailua napostelemalla jotain pientä vähän väliä? Onko lisäaineiden välttely olennaista? Huijaatko itseäsi hokemalla ”kyllä mä kohta sen ruoan teen” ja sitten et koskaan teekkään? Syömättä jättäminen on aina huonompi vaihtoehto kuin syöminen!

  • Jos viimeisimmästä syönnistä on aikaa enemmän kuin neljä tuntia, ei liikuntaankaan riitä virtaa. On turha syyttää itseään laiskuudesta, kun tosiasiassa

 

  • Jos olet energiavajeessa päivällä, niin illasta keho pyrkii ottamaan energiavajeen kiinni. Tällöin sorrut energiatiheään ruokaa kuten sokerisiin tai rasvaisiin herkkuihin. Ja koska ne eivät täytä, niitä on helppo syödä liikaa. Vetämällä päivän syömättömyyteen ja energiavajeeseen pussillisen karkkia ja suklaata, ammut verensokerin suoraan kuuta kiertävälle radalle. Lisäksi saat takuulla enemmän lisäaineita ja tyhjiä kaloreita kuin syömällä ”äitien tekemää” kinkkukiusausta.

 

  • Kun lykkäät ruokailua pienellä napostelulla, opetat itsesi napostelemaan. Opetat itsesi pois säännöllisestä ruokarytmistä.

Tarinan opetus on, että asettamalla rima riittävän matalalle ja säätämällä sitä tilanteen mukaan hoidat terveyttäsi huomattavasti enemmän kuin pingottamalla. Jos huomaat olevasi aina seuraavaan karkkipussiin saakka terveysnatsi, kannattaa miettiä olisiko terveysnatsismissa se syy joka johtaa sinut kerta toisensa jälkeen karkkipussin ääreen. On-off ajattelu tuo harvoin toivottuja tuloksia – yleensä asia on juuri päinvastoin.


Aktivoi aineenvaihduntasi -verkkokurssi starttaa jälleen. Tule mukaan opettelemaan tapoja, jotka eivät perustu kielloille tai poppakonsteille. Toimiva aineenvaihdunta on terveyden perusta ja sopivan kehonkoostumuksen edellytys.

Pin It on Pinterest

Share This