Koen, että ruokavaliot ovat kokeneet omissa mielikuvissani pienen inflaation ajan saatossa, koska valmennan pääasiassa tapaperusteisesti. Valmennuksessa ei siis useinkaan tehdä valmista ruokavaliota jota noudattaa, vaan annetaan vain pieniä yksittäisiä tehtäviä ja tapoja joita lähdetään opettelemaan yksi kerrallaan. Tällainen tapa voi olla esimerkiksi se, että ihminen alkaa syödä proteiinipitoisen aamupalan pelkän aamukahvin sijaan. Ruokavalioita ei ole tullut käytettyä, koska ei ole ollut tarvetta. Ihmiset ovat oppineet asioita hyvin ilman ruokavaliotakin. Joissakin tapauksissa ruokavaliosta on kuitenkin merkittävää hyötyä ja se on tehokas työväline kunhan sitä käytetään oikein.

Kuva: Paula Kesäläinen Kuva: Paula Kesäläinen

Ruokavalioiden ongelma on se, että niitä annetaan ihmisille kevein perustein ja huonoilla ohjeilla varustettuna. Oikeastaan useinkaan ohjeita ei anneta juuri lainkaan, vaan lyödään vaan lappu kouraan ja käsketään noudattaa sitä. Jos ei noudata, vika on valmennettavan itsekurissa ja kyvyttömyydessä noudattaa annettuja ohjeita. Aiemmassa postauksessa kirjoitinkin siitä, että ensin tulisi opetella terveellisen elämän perustavat, jotka ovat kuin kivijalka jokaiselle elämäntapamuutoksesta / laihtumisesta / suorituskyvystä kiinnostuneelle ihmiselle ja jos tämän jälkeen on tarvetta, voidaan käyttää ruokavaliota apuvälineenä muutoksessa.

Milloin sitten ruokavaliosta on hyötyä? Esimerkiksi silloin kun olet selvässä tasannevaiheessa ja / tai haluat lisää edistymistä valitsemallasi osa-alueella (rasvanpoltto, lihaskasvu, suorituskyky tmv.). Tarkemmalla tekemisellä pääset tasannevaiheiden yli ja saat tarkkaa tietoa millainen ruokavalio aiheuttaa toivottuja muutoksia. Jos annan valmennuksessani ”ruokavaliota” suosin ennemmin makrolaskentaa (lasketaan siis proteiinin, hiilihydraatin ja rasvan saantia). Se ei ole vaikeaa ja jokainen valmennettava voi syödä juuri niitä ruoka-aineita, joita haluaa. Makrolaskennassa mitään ruokaa ei tarvitse kieltää ja tylsistyminen samoihin ruokiin ei pääse yllättämään.


”Laihduttajan ruokavalio epäonnistuu jo siinä vaiheessa kun yritetään masokistisesti iskeä itsensä pullamössön syöjästä tiukalle ruokavaliolle.”


Jos kokeilen valmennettavani kanssa ruokavaliota, haluan että tekemisessä säilyy siitä huolimatta rentous ja siksi annan nämä ohjeet jokaiselle, jolle annan makroperusteisen ruokavalion noudatettavaksi:

  1. Ensimmäiset kaksi viikkoa menee aina opetellessa. Sinun ei tarvitse osata heti laskea makroja tai tietää millä ruoka-aineilla saat makrot täyteen. Harjoittele ja tutki rauhassa ilman paineita. Tämän pitää olla mielenkiintoinen tutkimusmatka. Jos se aiheuttaa jo heti alussa ahdistusta, ruokavaliolla olemista ei kannata jatkaa ensimmäistä viikkoa pidempään. Ennen ruokavaliolle siirtymistä pitää löytää oikea asenne, joka hyväksyy sinut sellaisena kuin olet eikä maailma kaadu ensimmäiseen epäonnistumiseen tai siihen jos et saavuta tavoitteitasi vielä.
  2. Opettele löytämään rentous myös ruokavalion noudattamiseen. Sinun ei tarvitse syödä pelkästään terveellistä ruokaa, vaan voit myös herkutella hyvällä omalla tunnolla 10-20% ajasta. Ei haittaa vaikka toisinaan olisit viettämässä tyttöjen iltaa, synttäreitä tai syömässä ravintolassa puolison kanssa. Opettele erottamaan tilanteet joissa ei kannata laskea syömääsi ruokaa. Jos herkuttelun jälkeen huomaat ruoskivasi tai syyllistäväsi itseäsi, ei ruokavaliota kannata jatkaa. Opettele ensin armollisuutta itseäsi kohtaan ja löytämään tasapaino herkuttelun ja terveellisen syömisen välille.
  3. Makrolaskennan pitäisi olla kivaa ja mielenkiintoista, ei masokistinen kidutustaktiikka. Jos huomaat tulevasi neuroottiseksi tai stressaantuneeksi älä jatka ruokavaliolla olemista. Palaa tapaperusteiseen tekemiseen ja selvitä syyt mitkä johtivat ahdistuksen syntyyn.

Laihduttajan ruokavalio epäonnistuu jos siinä vaiheessa kun yritetään masokistisesti iskeä itsensä pullamössön syöjästä tiukalle ruokavaliolle. Opettele ensin perustavat, jotka ovat kaiken tekemisen kivijalka. Jos vielä sen jälkeen koet tarvitsevasi ruokavaliota ja koet ruokavalion noudattamisen mielekkääksi työkaluksi kehityksen vauhdittamiseen, silloin sitä kannattaa ainakin kokeilla.


Aktivoi aineenvaihduntasi -valmennus starttaa 6.2.. Tule mukaan TÄÄLTÄ!

Pin It on Pinterest

Share This